Zoekmachines en social media

Hoe gaan zoekmachines en social media om met jouw privacy?

Zoekmachines

Zoekmachines, zoals Google, Ask! en Bing verzamelen informatie door middel van de zoektermen die je invoert. Ze kunnen dit niet koppelen aan een naam, maar wel aan een bepaald IP-adres. Deze informatie (wat je hebt gezocht, wanneer, van welke locatie en hoe lang je hierover hebt gedaan) wordt minstens 90 dagen bewaard voordat het wordt weggegooid. Hiervoor wordt het verkocht aan adverteerders zodat deze een specifiekere doelgroep kunnen bereiken. Dit is ook de reden waarom je persoonlijke advertenties zal zien terwijl je Facebook bekijkt; hier verdient Google namelijk zijn geld mee.

Sociale media

Of de sociale mediawebsites een risico vormen voor jouw online privacy valt te discussiëren. Instagram, Facebook, Twitter en Snapchat bestaan allemaal uit profielen die jij zelf aanmaakt en waar je zelf aan toevoegt. Ook geven ze je de mogelijkheid zelf je privacy instellingen te kunnen aanpassen, zodat je deze zo kunt zetten dat je zo min mogelijk, of misschien wel zo veel mogelijk, laat zien aan derden. Toch zijn er mensen die hier een kanttekening aan maken. Want wat veel gebruikers van deze sociale media verwachten is dat hun informatie door de provider in ieder geval ook veilig wordt opgeborgen.

Sociale media zijn eigenlijk digitale dagboeken die je via een aanbieder online kunt zetten. Deze aanbieders zijn niet meer dan een database die al deze informatie verzamelen en ordenen. Dat jouw informatie hier toch niet helemaal veilig is blijkt uit de rechtszaak die in 2013 tegen Facebook is opgestart. Ze werden beschuldigd om gegevens van privé berichten afgehaald te hebben en dit te hebben gebruikt om doelgerichter te kunnen adverteren en hebben de zaak verloren. Zo privé zijn die privé berichten dus blijkbaar niet. Ook bestaat hier nog steeds het al bovengenoemde probleem van het niet kunnen controleren wat andere gebruikers over jou online zetten.

Going viral

Een ander punt wat betreft sociale media is dat veel mensen zich niet bewust zijn van de gevolgen die zouden kunnen plaatsvinden als een video of foto ‘viral’ gaat. Stel, jij zet een grappige video van je man online die niet tegen zijn verlies kan tijdens een potje Monopoly. Veel van jouw Facebook vrienden reageren en lachen gezellig met je mee, precies zoals je bedoeling was.

Echter, staan je instellingen niet goed, dan kunnen de vrienden van jouw Facebook vrienden de foto zien, omdat jouw vriend heeft gereageerd. Vinden deze de video dan eigenlijk ook wel leuk, dan reageren ze ook, of delen hem zelfs, wat betekent dat de vrienden van de vriend van je Facebook vriend dit ook kunnen zien. Het kan dan zo zijn dat de video van je man ineens tien- of honderdduizenden ‘likes’ heeft ontvangen. Hij komt dan waarschijnlijk ook op tv, wordt opgepakt door andere Facebooksites en word almaar door gedeeld en gedeeld. Nu is dit nog een vrij onschuldig voorbeeld, maar wat als dit een video van je kindje op het strand betreft? Om die reden kiezen veel mensen er dan ook voor om hun kinderen niet te betrekken bij hun Facebookactiviteiten.

Populaire artikelen